sıralanarak desenler meydana getirirler. Halının genellikle pamuklu olan zemini bir dokuma
tezgâhına dikine gerilmi ve birbirine paralel çözgü ipleriyle, enine geçirilmi atkı iplerinden
oluşur. Çözgü iplerinin çevresine düğümlenen iplik parçaları halının yüzünü, yani havlı yanını
meydana getirir; bu iplikler çoğu zaman yün, bazen de daha değerli halılarda ipektir. Düğüm
biçimleri bölgelere göre değişir; en önemlisi Gördes veya Türk düğümleridir, sonra Senneh
veya ran düğümleri gelir.
Halı ve kilimler başlangıçlarından itibaren sadece insanların fiziksel ihtiyaçlarını değil,
aynı zamanda psikolojik beklentilerini de karşılamak için yapıldı. Dini inançlar ve dinsel
yaşam filozofik düşünceleri, insan ruhunu zenginleştirdi ve geliştirdi. Bu, sanatçı ve onun
işini çeşitli yollardan etkiler. Sadece halılar ve kilimlerdeki motiflere, kompozisyonlara
bakmak bile bunu aşikâr kılar.
Tüm bölgelerin kendi motifleri ve dokuma teknikleri vardır. Halıların motiflerinde hikâyelerin
oluşumu ve bu motiflerdeki anlam, Anadolu’da dokunan ilk halıya kadar dayanır. Halıyı
dokuyan kişi, halıya duygularını ve düşüncelerini yansıtır. Bu duygu ve düşünceleri halıya
aktarmak için kodlar ve semboller üretir. Motiflerin doğuşu ve anlamları böyle oluşmuştur.
HALI VE Kİ Lİ MLERDE KULLANILAN BALICA MOT FLER
Dişiliğin simgesidir. Sadece analık ve doğurganlığı değil, ayni zamanda uğur, bereket, kısmet, mutluluk ve neşeyi de sembolize eder.
KOÇBOYNUZU
Bereket, kahramanlık, güç, erkeklik sembolü olan koçboynuzu motifi, Anadolu kültüründe ana tanrıça’dan sonra, ya da onunla birlikte kullanılan bir motiftir. Boynuz sembolü insanlık tarihinde her zaman güç kuvvet timsali olan erkekle özdeşleştirilmiştir.
BEREKET
1.Grup: Dut, karpuz, kavun, nar, incir,üzüm,bitki ve yılan,ejder,koç, boğa, geyik, kelebek,
balık gibi, hayvanlardan oluşan formda bereket motifleri sonsuz mutluluğu ifade eder.
2.Grup: Ağaç, çiçek, yaprak motiflerinden oluşur. LOTUS Tanrıçalara uğur ve bereket
sağlayan çiçek. Hayat ağacı. Bereket ve bolluk simgesi. Nar Bereket sembolü.
Persophene’nin insanların iyiliği için çaldığı Enthoman ateşinin kıvılcımlarını sembolize
etmektedir. Ateşin yeryüzüne dönüşü doğuda, bereket demektir.
3.Grup: Cansız kayalar, sular, dağlar ve bazı doğa varlıklarından oluşur.
Dokumalar; evrenin yapısını ve hareketini simgeler. Ege Dionisos törenleri bunu sembolize
eder. Dionisos: doğar, ölür ve yeniden doğar. Ölüm dirim döngülü bereket sembolüdür.
SAÇBAĞI
Evlilik isteği göstergesidir. Doğum ve çoğalmayı sembolize eder. Evlenmek isteyen genç
kızlar zülüf keserler, tek örgü yaparlar.
Yeni evli genç kadınlar saçlarını çift örerler. Uçlarına renkli ipliklerle süslerler.
KÜPE
Anadolu'da küpeler evlilik hediyesi olarak vazgeçilmezdir. Bu motifi kullanan bir kız, ailesine
evlenmek isteğini dolaylı olarak belli etmeye çalışır.
BUKAĞI
Bukağı; aile birlikteliğinin devamına, âşıkların düşkünlüğüne ve birlikte olma umuduna işaret
eder.
SUYOLU
Su, yeniden doğuşun, bedensel ve ruhsal yenilenmenin, yaşamın sürekliliğinin, bereket,
soyluluk, bilgelik, saflık ve erdemin sembolüdür. En etkin arınma sembolüdür. O hem
yaşamın hem de ölümün kaynağıdır. Anadolu'da su yaşamın kendisidir. Anadolu kadınının
bütün gün iç içe yaşadığı su dokumalara motif olmuştur.
PITRAK
Pıtrak tarlalarda bulunan, dikenleriyle insanlara ve hayvanlara yapışan bir bitkidir. Pıtrağın
üzerindeki dikenlerin kötü gözü uzaklaştırdığına inanan Anadolu insanı onu nazarlık motifi
olarak kullanmıştır.
MUSKA VE NAZARLIK
Geometrik üçgen motifi, en basite indirgenmiş stilize edilmiş göz biçimidir. Anadolu
dokumalarında göz motifleri üçgenin yanında kare, eşkenar dörtgen, dikdörtgen, haç, yıldız
şekillerinin geometrik uygulamalarıdır.
GÖZ
Nazar önlemlerinden birisi olan göz motifi, dokumalarda özelikle koçboynuzu, eli belinde ve bereket
motiflerinin etrafında ya da içinde görülmektedir.
! işareti olduğundan motifler görünmüyor ?!?
YanıtlaSilHi.hello wehene is your grim???????
YanıtlaSilSandıklı motifi neden yok
YanıtlaSil